De klok wordt zo een uurtje teruggezet, we hebben dus een beetje extra tijd gekregen! Maar zou jij niet élke dag een uurtje extra kunnen gebruiken? In deze blog geef ik je 7 tips om dagelijks tijd te winnen

Je zou in elke dag wel een extra uur willen proppen. Je bent de hele dag in de weer geweest, en tóch heb je aan het einde van de dag niet dat voldane gevoel en ga je naar bed met een volle to-do lijst voor morgen…

 

Is het tijd om het tij te keren?

Het kan bijna geen toeval zijn: Ik heb een playlist van >500 nummers en het eerste liedje dat afspeelt zodra ik aan deze blog begin, is “Maybe it’s time” van Bradley Cooper uit die héérlijke film “A Star is born” met Lady Gaga. Uit elk liedje haal ik een stukje wat bij mij past, of de rest van het liedje daar nou weer bij past of niet..

“Maybe it’s time to let the old ways die
It takes a lot to change your plans
And a train to change your mind”

Van harD werken naar werken en leven met je harT

Heb jij nu het gevoel dat je je een slag in de rondte werkt en wil je wel meer met je harT werken en leven? Lees dan hieronder mijn tips voor jou

1. Verander je Mindset
Je mindset bepaalt voor een groot deel hoe je leven eruitziet. Móet je alles wel doen wat je doet? Word je geleefd? Bedenk dan dat jíj degene bent die de regie heeft. Zeg wat vaker nee.

2. Cluster je taken
Je kunt tijd besparen door je taken te groeperen en ze als één blok in te plannen in je agenda. Denk bijvoorbeeld aan | lezen en beantwoorden van mails | maken van zorgplannen | het maken van je facturen | het doen van acquisitie | roosteren | (bij)scholing plannen en inschrijven |, bijwerken van je kilometerregistratie | netwerken | zo zijn er natuurlijk genoeg voorbeelden.
Het gaat er om dat je al deze dingen niet tussen je gewone werkzaamheden door doet en ook niet tussen de wasjes draaien (huishoudelijke taken kun trouwens ook kunt clusteren) en zéker niet wanneer jij even ‘uit’ wil!

3. Eat that frog first!


Blijf jij maar aanhikken tegen die vervelende taken (kikkers) die óók moeten gebeuren.. Het is zoveel gemakkelijker om die steeds maar uit te stellen en de leukere dingen wel te doen.
Maar is dat wel zo? Het blijft maar in je hoofd rondspoken, het zorgt voor onrust in je hoofd dus..
Wat als je je werkdag nou eens start met het doen van een vervelende taak? Zou dat misschien wel eens kunnen zorgen voor extra energie? Het aftikken van to-do’s ✅✅ en zeker heel vervelende to-do’s, dragen bij aan de aanmaak van endorfine! En ook een kikker is te splitsen, check tip 6 😉

4. Zet je internet op je telefoon uit
En als je durft je telefoon helemaal! Je zult zien dat je veel meer gedaan krijgt als je niet steeds gestoord wordt door whatsappjes die je echt niet meteen hoeft te bekijken en te beantwoorden, je wordt niet steeds afgeleid door de social media appjes die schreeuwen om jouw aandacht. Onze moeders hadden het toch maar een stuk rustiger in hun tijd!
Altijd maar bereikbaar zijn vreet tijd: een telefoontje hier (5 minuten), vijf appjes op en neer met je partner over het eten (3 minuten), een vriendin die je een link appt die jij dan vervolgens aanklikt, daardoor op internet terecht komt, het artikel leest, daar weer een link aanklikt etc én vervolgens zit je weer op en neer met die vriending te appen (15 minuten)  en je taak is saai dus nog maar eventjes Facebook checken (Een half uur?!). Telkens als je wordt afgeleid kost het tijd om je concentratie weer terug te vinden voor hetgeen waar je mee bezig was.

5. Surf bewust
Spreek met je zelf af wanneer en hoe lang je mag surfen.. op internet, op social media en zet een klokje. Zo doe je het met je kinderen misschien ook wel, waarom niet zelf? 

6. Maak je to-do lijst niet te lang
Zoals ik al eerder schreef, taken afvinken geeft je een goed gevoel. Het niet afhebben van je lijst kan je een naar gevoel geven. Maak daarom je lijst niet te lang en maak taken behapbaar.
Heb jij bijvoorbeeld een taak waarvoor je eigenlijk wel een uur moet gaan zitten, maar daar zie je tegenop of je hebt niet zo lang? Plan dan 3 dagen 20 minuten in. Zo houd je 3 dagen 10 minuten over voor een andere kleinere to-do.

7. Maak aantekeningen van je mental notes
Soms bedenk je opeens iets wat je vergeten bent of nog moet doen. Je gaat er meteen mee aan de slag of ze blijven in je hoofd rondspoken. Het vraagt kostbare energie die je beter aan iets anders kunt besteden. Schrijf ze daarom direct op of e-mail jezelf

Bonustips:
Steeds terugkerende handelingen systematiseren: Maak gebruik van online programma’s of templates. Maak je facturen in een boekhoudprogramma. Lees er meer over door op  deze pagina. Ik heb namelijk al een programma voor je gevonden die het jou makkelijker zal maken
Besteed zaken uit, bedenk waar jouw energielevel van daalt en waarvoor je iemand anders in kan zetten.
– Voel hoe je meer controle over je leven krijgt. Het is tof om te merken hoe je vanuit een andere mindset heel anders naar je werk kunt kijken.

Maybe it’s time

Ik begrijp wel dat dit veranderingen zijn en veranderingen kosten tijd en soms ook energie. Ik snap ook wel dat je je daardoor laat weerhouden of het oriënteren op iets nieuws ‘even’ uitstelt. Maar ik weet zeker dat het oplevert! De tijd is daar!

Hierdoor ga je niet alleen van hard werken naar met je hart werken, maar ook van stress naar overzicht, van geen idee hebben naar inzicht, van in de waan van de dag naar strategie.

Ik ben benieuwd naar de inzichten die jullie hebben opgedaan, beweegt deze blog jou? Wat wil jij veranderen in jouw onderneming en hoe draagt dit bij aan jouw balans? Wat wil je aanpakken en vooral hoe ga je dat doen?
Laat het me weten in een reactie, onder deze blog of op Facebook of op LinkedIn

Beweegt deze blog jou, maar heb je geen idee waar te beginnen aan procesoptimalisatie voor jouw bedrijf of zou je graag wat zaken willen uitbesteden?

Neem dan contact met me op. Dat kan ook via het whats app chat venster.

In een vrijblijvend kennismakingsgesprek kunnen samen kijken of ik hierin iets voor je kan betekenen.